Huipulle pääsyyn moni tarvitsee hyviä yhteistyökumppaneita

Julkaistu 2.10.2023 kategoriassa HPP Open 2023
JaaFacebook logoTweet in Twitter

Huipulle pääsyyn moni tarvitsee hyviä yhteistyökumppaneita – 10 Sports Marketing Hubin perustajan suositukset

Urheilijat tarvitsevat yhteistyökumppaneita uran alkuvaiheessa

Urheilu on kallista puuhaa ennen kuin urheilija menestyy niin hyvin, että tuotot ylittävät kustannukset. Tarvitaan paljon työtä ja taloudellista tukea, ennen kuin nousu huipulle tapahtuu. Juuri tämän vuoksi nuoret urheilijat tarvitsevat yhteistyökumppaneita ja sponsoreita.

Erkko Simsiö on yksi heistä. Hänen perustamansa yritys, 10 Sports Marketing Hub,  saattaa urheilijat ja yhteistyökumppanit yhteen, jotta huipulle pääsy urheilijoilla mahdollistuisi ja molemmat hyötyisivät yhteistyöstä.

Kyseessä on Erkon mukaan kovaan suosioon tänä vuonna noussut ammattiurheilijat ja ammattimarkkinoijat yhdistävä yhteisö.

”10.team -yhteisöön on liittynyt noin 200 suomalaista urheilijaa, joista suurin osa on omien lajiensa Suomen parhaimpia”, Erkko kertoo. Yhteensä lähes 100 eri urheilulajia on edustettuna ja urheilijoiden kumppaneina eturivin brändejä.

Suomalaisia tennispelaajia yhteisössä ei tällä hetkellä kuitenkaan ole laisinkaan, mikä on Erkon mukaan ihme.

”Palveluitamme on kuitenkin käyttänyt usea niin miesten kuin naisten maailmanlistoilta tuttu eurooppalainen pelaaja, kuten esimerkiksi Wimbledon -finaalissakin esiintynyt Matteo Berrettini managereineen”, Erkko kertoo yhteistyöstä huippuammattilaisten kanssa. Erkko näkeekin niin, että tennispelaajat ovat yhteistyökumppaneille hyvin mielenkiintoisia. Tennisyleisön kiinnostavuus kohderyhmänä on yksi merkittävä syy miksi yhteistyötä halutaan tehdä.

Missä iässä  ja minkälaisia sopimuksia urheilijoiden kannattaa tehdä?

”Urheilun rahoitus on murroksessa ja yhteistyökumppanien merkitys on kasvamassa. Junioriurheiluakin rahoitetaan yhteistyökumppanuuksin. Omien yhteistyökumppanien hankkiminen tulee mielestäni ajankohtaiseksi urheilijan lähestyessä täysi-ikäisyyttä”, Erkko kertoo.

”Yhteistyösopimuksia on hyvin monenlaisia. Yleistäen voisi todeta, että urheilijat voivat saada yrityksiltä pientä tukea ilman sen suurempaa vastinetta. Mutta suuremmissa ja näkyvämmissä kumppanuuksissa sovitaan joko näkyvyydestä yhteistyökumppanin viestinnässä ja urheilijan sosiaalisessa mediassa tai urheilijan osallistumisesta yrityksen asiakas- ja henkilöstötapahtumiin”, Erkko selventää.

Sopimusten kestot vaihtelevat. Erkon mukaan urheilussa luontevaa molemmille osapuolille on tehdä aluksi yhden pelikauden tai yrityksen tilikauden kestävä yhteistyösopimus. Katsoa siten aina jatkoa uudelleen. Monet sosiaalisen median vaikuttajatoimistot tekevät mielellään myös lyhyitä, yksittäisiä kampanjoita, mutta Erkko toteaa, että ne eivät oikeastaan heidän kokemusten mukaan palvele urheilijaa eivätkä heidän yhteistyökumppaneitansakaan.

Mitä urheilullisia näyttöjä tarvitaan hyvien yhteistyökumppaneiden saamiseksi?

”On selvää, että yhteistyökumppanit ovat kiinnostuneita urheilijoista, joilla on näkyvyyttä. Tuoreimmassa tutkimuksessamme urheiluun panostavien brändien päättäjät kuitenkin vastasivat arvostavansa urheilijoissa eniten heidän edustamiaan arvoja ja kiinnostavaa sisältöä sosiaalisessa mediassa. Saadakseen yhteistyökumppaneita ei pelaajan siis tarvitse olla paras”, Erkko muistuttaa.

Mitä urheilijoilta tyypillisesti edellytetään sponsoroinnin vastineeksi?

”Jos yhteistyössä on sovittu näkyvyydestä, se yleensä suunnitellaan yhdessä markkinoinnin asiantuntijoiden kanssa. Urheilijalta odotetaan julkaisuja omille seuraajilleen sovitusti. Tämä on kumppanille arvokasta, koska urheilijoiden sisällöt sitouttavat ja tavoittavat ihmisiä paremmin kuin yritysten. Urheilijalle tämä taas on uudenaikaista ja helppoa, koska voidaan toteuttaa urheilijan aikataulujen mukaan etänä. Lisäksi voidaan sopia perinteisen sponsoroinnin tapaan yrityksen luvasta käyttää urheilijaa ja urheilijan sisältöjä omassa markkinoinnissaan, mikä edellyttää osallistumista yrityksen järjestämiin kuvauksiin ja tapahtumiin”, Erkko kertoo.

Minkälainen urheilija ja tennispelaaja on ihanteellinen sponsorointikohde?

”Tennistä ja pelaajia seuraava yleisö on yhteistyökumppaneille todella kiinnostava kohderyhmä. Pelaajista ihanteellisia kumppaneita yrityksille ovat aidot persoonat, jotka edustavat yrityksen kanssa samoja arvoja ja joita ihmiset seuraavat. Tenniksessä turnauksia on usein ja pelaajan kuulumiset niiden välillä sekä muut vapaa-ajan kiinnostuksen kohteet kiinnostavat seuraajia”, Erkko sanoo.

Helpottaako hyvä menestys sponsoreiden ja yhteistyökumppaneiden hankintaa?’

”Kun tennispelaaja saavuttaa merkittävää menestystä ja saa laajaa näkyvyyttä, kiinnostuneita yhteistyökumppaneita voi ilmestyä nopeasti. Se voi tapahtua yllättäenkin, jos pelaaja onnistuu näkyvässä turnauksessa ja etenee finaaleihin tai voittoon asti. Silloin on hyvä olla kyky yhteistyöhön ja esimerkiksi sosiaalinen media jo edustuskunnossa, jotta mahdollisuudet eivät mene ohi”, Erkko kannustaa julkaisemaan seuraajille säännöllisesti sisältöä jo uran alkuvaiheessa.

Kannattaako nuoren urheilijalupauksen tehdä itse sponsori- ja yhteistyökumppanihankintaa?

”On hyvä tunnistaa, että kaikki ottavat yhteyttä mielenkiintoisimpiin yrityksiin. Kun kaikkien lajien, liittojen, liigojen, seurojen, tapahtumien, joukkueiden ja urheilijoiden varainhankkijat lähestyvät yrityksiä, kiinnostavimmat saavat tuhansia yhteydenottoja. Siksi urheilijan itse tai apuna toimivan aikuisen kannattaa lähestyä sellaisia, joihin on luonteva yhteys sekä tietenkin liittyä 10.team -palveluumme, josta markkinointipäättäjät urheilijoita etsivät”, Erkko suosittelee.

Minkälainen mies sitten Erkko Simsiö itse on?

Erkko Simsiö on 10 Sports Marketing Hubin perustaja ja pitkän työuran liike-elämän parissa tehnyt urheilualan ihmemies.

Hän päätyi perustamaan oman urheilua edistävän yrityksen, koska hän on koko työuransa ajan kehittänyt uusia digitaalisia liiketoimintoja ja palveluita sekä perustanut media- ja markkinointialaa uudistavia yrityksiä. Urheiluihmisenä Erkko on jo vuosia nähnyt tarpeen myös urheilukumppanuuksien uudistamiselle. Markkina Euroopassa Erkon mukaan kasvaa ja digitalisoituu nopeasti, joten koronapandemian keskellä heistä perustajista tuntui oikealta hetkeltä aloittaa.

Erkko on entinen Mäkelänrinteen urheilulukion käynyt ja Aalto-yliopistosta valmistunut KTM ja kilpaurheilija, joka on pelannut jääkiekkoa nuorten maajoukkueessa ja hetken SM-liigassakin.

Urheilu kiinnostaa häntä laajasti. Hän on seurannut urheilua paljon jo aivan pienestä pitäen, sillä myös hänen läheisensä ovat aina olleet suuresti kiinnostuneita urheilusta. Tennis on Erkolle tuttu laji, sillä tennistäkin Erkko on lapsena harrastanut. Nuorena hän harrasti monipuolisesti eri urheilulajeja.

Urheilu kannattaa Erkon mukaan, sillä se opettaa monia hyödyllisiä taitoja.

”Ennen kaikkea se kasvattaa”, Erkko toteaa.

”Urheilijat saavat oppia sosiaalisia taitoja, tavoitteellisuutta ja periksiantamattomuutta sekä nähdä maailmaa. Näistä kaikista on apua elämässä urheilu-uran jälkeenkin. Myös katsojana urheilusta voi oppia paljon. Esimerkiksi eri lajien ja yhteisöjen nousut ja laskut kertovat murroksista ja trendeistä, joita on mielenkiintoista seurata”, Erkko kertoo.

Mikä on urheilussa parasta?

”Olit sitten urheilemassa tai katsomossa, urheilussa koettavia tunteita on vaikea saada missään muualla. Urheilu on myös yhteisöllistä ja monelle oma joukkue tai seura on kuin perhe”, Erkko fiilistelee.

10 Sports Marketing Hub lyhyesti:

”Vuonna 2023 Suomessa suosituksi noussut 10.team on ammattiurheilijat ja -markkinoijat yhdistävä yhteisö. Kaupalliset yhteistyöt urheilijatiimien kanssa tuottavat hyviä tuloksia ja alusta tekee ne helpoiksi brändeille ja markkinointitoimistoille. Vuodesta 2021 alkaen julkaistu 10.fi on Suomen seuratuin urheilumarkkinoinnin sivusto urheilun ja markkinoinnin asiantuntijoiden sekä alan opiskelijoiden keskuudessa”, Erkko kertoo yhtiöstään.

Kommentointi tähän uutiseen on suljettu