”Hyvään tennistapahtumaan kuuluu totta kai hyvä musiikki”
HPP Open lähestyy: Hyvään tennistapahtumaan kuuluu totta kai hyvä musiikki, joka luo viihtyisää ilmapiiriä ja nostattaa tunnelmaa. Näin myös Suomen suurimmassa miesten ammattilaisturnauksessa, HPP Openissa.
Jari Laakkonen vastaa jälleen tuttuun tapaan HPP Openin keskuskentän otteluiden puolenvaihdoissa ja pelitauoilla soittettavasta musiikista.
”Ihmisiltä saatu runsas positiivinen palaute on saanut minut jatkamaan turnauksen äänimiehenä vuodesta toiseen,” Jari kertoo.
Soitettavat biisit on tarkasti valittu. Jarilla on laaja musiikkikirjasto, jota hän on kerännyt vuosien mittaan ja täydentää jatkuvasti.
”Aina kun kuulen jotain mielenkiintoista, esimerkiksi elokuvassa tai tv-sarjassa, selvitän artistin tai kappaleen ja saatan näin löytää uutta kiinnostavaa musiikkia.”
Turnauksen päiväkohtaiset musiikkivalinnat tehdään seuraavasti:
”Teen aina edellisiltana valmiiksi listan, josta sitten valitsen sopivaa musiikkia.”
Tapahtuman aikana soitettava musiikki jakautuu Jarin mukaan kahteen ryhmään: taustamusiikkiin ja ottelussa soitettavaan.
”Ottelun lämmittelypallottelun aikana soitan jotain hyvää rytmiä ja fiilistä. Ottelun edetessä soitan tilanteeseen sopivaa musiikkia fiilispohjalta.”
Soitettavassa musiikissa ei ole tiettyä genreä. Kappaleet on valittu sen mukaan, mikä kuulostaa hyvältä.
”Yritän myös ehkä hieman sivistää kuulijoita kappaleilla, joita ei ole niin usein tai ollenkaan kuultu.”
Suomalaista musiikkia on myös paljon mukana.
”Olen soittanut kaikkien tuntemia artisteja, kuten J. Karjalaista, mutta myös vähemmän tunnettuja nimiä ja esimerkiksi vanhaa iskelmää.”
Toiveita tulee joskus, ja ne pyritään mahdollisuuksien mukaan toteuttamaan. Hyviä kappale-ehdotuksia on vuosien varrella tullut useita.
Tämän vuoden turnaukseen ei ole tiedossa yhtä tiettyä hittikappaletta, joka soisi joka tauolla. Jari kuitenkin lupaa elää hetkessä musiikkivalintojensa kanssa.
Äänimiehenä toimiminen on Jarin mielestä mahtavaa, koska musiikki on hänelle rakas asia, ja se tuo tapahtumaan erinomaista lisätunnelmaa.
Musiikin soittaminen HPP Openissa vaatii tarkkuutta:
”On tärkeää valita tilanteeseen sopiva volyymi ja kappale, jotta esimerkiksi tuomarin puheesta ja haastatteluista saa selvää, ja niiden kuuntelu olisi miellyttävää.”
”Hyvä tilannetaju on äänimiehenä toimimisessa tärkein asia. Ottelun kulkua on seurattava aktiivisesti, koska tuomari saattaa haluta puhua mikrofoniin milloin tahansa.”
Musiikin soittaminen keskuskentällä on haastavaa erityisesti alkupäivinä, kun muillakin kentillä pelataan yhtä aikaa.
”Kun laittaa musiikin soimaan keskuskentän tauoilla, viereisillä kentillä voi olla pisteitä kesken, mikä saattaa häiritä muita pelaajia.”
Tästä Jari on joskus saanutkin palautetta pelaajilta.
”Pyrin soittamaan musiikkia mahdollisimman hiljaa, kun tiedän, että viereisillä kentillä on otteluita käynnissä.”
Musiikista saatu palaute HPP Openissa on ollut kuitenkin erittäin positiivista.
”Mieleenpainuvin palaute on varmaan viime vuoden päätuomarilta, joka totesi, että musiikki oli hyvää – ei pelkästään loppuun kuluneita urheilukappaleita, ei liian lujaa, ja loistava tilannetaju.”
Viime vuoden HPP Open -finaali päättyi loistotunnelmissa, kun turnauksen voittaja, Ranskan Corentin Moutet, soitti itse säveltämänsä kappaleen. Tämäkin oli Jarin valinta.
Saa nähdä, mitkä kappaleet soivat tänä vuonna finaaleissa.
”Finalistit vaikuttavat tekemiini musiikkivalintoihin,” Jari vinkkaa.
Petra Puheloinen
Kommentointi tähän uutiseen on suljettu